Svenska

Alla smycken och tillverkningsbeskrivningar finns att köpa på Adorna.se (svenskt), JewelryLessons. com (USA) eller Etsy.com (USA), om de inte redan är sålda. Om du vill köpa ett smycken som redan är sålt kan jag göra ett till, men räkna med att det inte blir likadant som det första. Att göra samma sak två gånger är snudd på omöjligt för mig. Du kan också beställa ett smycken utefter din egen idé eller design. I så fall mailar du mig eller lämnar en kommentar vid något inlägg.

fredag 10 september 2010

ABOUT: Rogaland Anorthosite

A type of stone that I often use for jewelry is the indigenous Norwegian anorthosite from the Rogaland area in southern Norway. It has no official name but is often referred to as "Blue Eyes" or "Labrador Antique" in interior decoration referring to the names used for marketing Larvikite as "Light Labrador" or "Dark Labrador" since it has many similarities with that rock. This rock has a soft brown background colour to the occasional fiery blue shillering crystal. And that's where similarities end because this rock is made up of other minerals and has other characteristics. But most strikingly it has a completely different origin and age (900 million years).



En sten som jag ofta använder i mina smycken, är en anorthosit från södra norge, som jag för enkelhets skull kallar rogaland-anorthosit. Den saluförs med många namn, bl.a. "blue eyes" eller "labrador antique", vilket syftar på utvinningsfirmans andra produkter, larvikiten, som saluförs som "ljus el mörk labrador" "blue pearl" eller "emerald pearl" då den påminner om den stenen men är som bottenfärg brun istället för grå. Det är egentligen inte alls samma bergart, utan har en annan sammansättning, ett annar ursprung och en helt annan ålder (900 miljoner år gammal).

Som smyckessten är den en diskret sten utan särskilt blank yta eller extremt färgspel, förutom spridda ögon av klarblått, turkos eller till och med lila, mitt i det milt bruna. I dagsljus framkommer detta mycket tydligare än i inomhusljus. Stenen har inte samma hårdhet som många andra smyckesstenar, och därför formger jag nästan alltid med stenen skyddad eller något inlindad i metalltråd om smycket sitter på ett utsatt ställe (armband eller ring).

Lite information på engelska:
Norges geologiske undersøkelse - The Rogaland Anorthosite Province

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar